loading...
پایگاه اینترنتی جذبه | سرگرمی و تفریحی
Admin Sajjad بازدید : 18 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

خط الکتـــــرونیک E-BAYیکــی از موفق ترین و مهمترین سایتهای تجارت الکترونیک در زمینه حراجها است. حراجها یا مزایده هــــــای الکترونیک (E-AUTIONS) به عنوان یکی از جدیدترین مدلهای تجارتی اینترنتی موردتاکید قرار گرفته اند. اما حراجهای الکترونیک چیستند؟ چه نقشها و کارکردهایی دارند؟ چطور کار می کنند؟ نمونه های برجسته آنها کدامند؟ چه محصولات و یا خدماتی توسط آنها موردخرید و فروش قرار می گیرند؟ مزایای بالقوه حراجهای الکترونیک چیست؟ در ادامه بـــه بیان پاسخ بعضی از این سوالها می پردازیم.

● مفهوم حراجهای الکترونیک: حراجهای الکترونیک عبارتند از محاسبه و تعیین مبنایی برای مبادله و معامله محصولات و یا خدمات بین یک خریدار و فروشنده طبق قوانین تجاری خاص که به انتخاب بهترین ترکیب خریدار و فروشنده ازبین تعدادی از شرکت کنندگان در آن حراجها، کمک می کند.
● کالاها و خدمات موردمعامله در حراجها: حراجها فراهم کننده بستر تجاری مناسبی برای خریدوفروش کالاهای خاص همچون مازاد بر مصرف سازمانها، تجهیزات دست دوم، کالاهای نیم ساخته و محصولات فاسدشدنی و نظایر آن هستند.
● نقشها و کارکردهای حراجهای الکترونیک: عمده ترین نقشهای این حراجها عبارتند از:
۱ - کشف قیمت: یک مثال از کشف قیمت در حراجهای سنتی کالاهای مصرفی است که شامل مزایده برای اشیای عتیقه است. این اشیاء قیمتهای واحد، مشخص و استانداردی ندارند، اما مزایده می تواند قیمت واقعی بازار را برای آنها درمیان مجموعه ای از خریداران، به دست دهد.
۲ - سازوکار تخصیص کارا: فروش اقلامی که توزیع آنها از طریق کانال های سنتی مشکل است، در این مجموعه قرار می گیرد. مثالها شامل فهرست اقلام آسیب پذیری می شود که یا عمر کوتاهی دارند و یا در یک زمان مخصوص و مشخص استفاده می شوند. مانند بلیتهای پرواز هواپیما یا بلیتهای تئاتر.
۳ - سازوکار توزیع: به عنوان وسیله ای برای جذب مخاطبان خاص کالاها و خدمات شرکتهای انتفاعی و غیرانتفاعی عمل می کند. این سایتهای مزایده مراجعان مخصوصی دارند. مانند (www.electronics.com)ELECTRONICS که سایتی برای فروش وسائل الکترونیک خانگی و لوازم صوتی خودرو است.
۴ - سازوکار هماهنگی: دراینجا، از حراجها برای هماهنگی و تنظیم فروش محصولات و خدمات به شماری از بخشهای موردعلاقه استفاده می
گـــــردد. یک مثال از آن، گواهینامه های معتبر مخابرات و ارتباطات از راه دور ۳G در انگلیس است (www.spectrumauctions. Gov.uk) .
▪ مدلهای حراجهای الکترونیک: مدلهای مختلف و زیادی از حراجها وجود دارند اما درعین حال دو نوع اصلی آن عبارتند از:
۱ - حراج روبه جلو یا رو به بالا (اجرا شده توسط فروشنده): دراین نوع از حراجها، در ابتدا یک محدوده زمانی خاص و سپس یک قیمت پایه پیشنهادی تعیین می شود که تـــــوسط شرکت کنندگان در مزایده به طـــــور تدریجی افزایش یافته تا اینکه بالاخره بیشترین قیمت پیشنهادی در حراج برنده شود.
شرکتها ممکن است از این قبیل حراجهای کامپیوتـــــــری پیشرفته برای فروش اقلام کم تقاضا، اضافی یا کهنه و یا قیمتی استفاده کنند. این حراجهای پیشرفته همچنین می توانند به طور بالقوه برای کشف و تعیین قیمت بازار کالاها استفاده شوند. اینها نمونه هایی از حراجهای گردآوری شده بر روی سایت های مصرف کننده، مانند E-BAY هستند.
۲ - حراج نزولی یا معکوس (اجرا شده توسط خریدار): در اینجا، خریداران درخواستهای خریدی را به مسئول یا مأمور برآورد کننده قیمت در شرکتهای مختلف ارائه می دهد که این درخواستها به وسیله مأمور بررسی می شود و درنهایت خریدار می تواند قرارداد را از بین فروشندگان مختلف با فروشنــــده ای که پایین ترین قیمت را داده است، ببندد.
شرکتها ممکن است از مزایده معکوس برای طبقه بندی عرضه کنندگان براساس قیمت کالاهای پیشنهادی استفاده کنند. این قبیل حراجهـــــا در سایت هایی مانند COMMERCE ONE رایج تر هستند.
● نمونه ها یی از حراجهای الکترونیک: موارد برجسته این حراجها عبارتند از:
▪ بازارهای آزاد: از نمونه های بارز حراجهای الکترونیک بازارهای آزاد (FREE MARKETS) است که مکان حراج اجناس برگشتی تولیدکنندگان و سایتی محلی برای کالاها و محصولات مازاد بر مصرف سازمانها و شرکتهای مختلف است. این نوع بازارها، حراجهــــای برخط (ONLINE) را در قالب مدل های تجارت - تجارت (BUSINESS TO BUSINESS) برای خریداران قطعات صنعتی موادخام و خدمات تدارک می بیند. از سال ۱۹۹۵ آنها اقدام به حراجهایی متعددی برای کالاها و خدمات در بیش از هفتاد طبقه کرده اند که از جمله آنها می توان به قطعات پلاستیکی تزریق قالب، ماشینهای تجاری، قطعات ساخته شده فلزی،
موادشیمیایی، مدارهای الکترونیک، زغال سنگ وغیره اشاره کرد. در سال ۱۹۹۹ این سایت ادعا کرد که کالایی باارزش بیش از ۲/۷ میلیارد دلار را به حراج گذاشته است و از این رهگذر خریداران توانسته اند بین ۲ تا ۲۵ درصد از این معاملات تجاری سود ببرند.
از نمونه های دیگر این حراجها، (TRADE OUT) است که یکی از سردمداران تجارت برخط ازطریق اینترنت در زمینه حراج جهت خریدوفروش کالاها و دارائیهای بلااستفاده و مستعمل مازاد بر نیاز سازمانهاست.
این شرکت که در اکتبر سال ۱۹۹۸ شکل گرفته است، محل تلاقی و روبروشدن هزاران سازمان و موسسه برای دادوستد کالاهای اضافی بر مصرف خود است که در بیش از یکصد طبقه عرضه می گردند. این شرکت تخمین می زند که منابع موردمعامله آن در آینده به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 171
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 231
  • بازدید ماه : 577
  • بازدید سال : 3,019
  • بازدید کلی : 4,698
  • کدهای اختصاصی
    اسلایدر کوچک متن